Často jsou to dobře míněné, zdánlivě neutrální poznámky rodičů, které mohou podnítit nejistotu dítěte.
Často jsou to právě rodiče, kdo v dětech vyvolává komplexy a nejistotu. Někdy mohou být nevinné poznámky velmi škodlivé.
CNBC píše, že pedagožka a poradkyně Lily Howard Scottová ve své knize Words That Shape Us (Slova, která nás formují) nastínila, jak některé potenciálně škodlivé poznámky omezit, zejména pokud jde o komunikaci s malými dětmi.
„Jedním z mylných názorů, které občas slýchám, je, že na věku od nuly do pěti let nezáleží, že děti navazují vědomý kontakt, když s vámi mohou volně mluvit,“ říká Scottová, která deset let pracovala jako učitelka na základní škole. „Výzkumy ukazují, že nic nemůže být ve skutečnosti dále od pravdy.“
Dítě nemusí reagovat tak, jako by vstřebávalo, co mu říkáte, ale obvykle tomu tak je a má tendenci si tyto poznámky internalizovat.
„Způsob, jakým mluvíme s malými dětmi, se stává způsobem, jakým mluví samy se sebou,“ říká Scott.
Tři typy frází, kterým se vyhnete, abyste vychovali sebevědomé děti:
Poznámky, které ztotožňují charakter dítěte s jeho činy.
„Vyvarujte se širokých formulací, které spojují charakter dítěte s jeho chováním,“ říká Scott.
Například místo toho, abyste dítěti řekli: „Jsi nezodpovědný,“ řekněte: „Bylo to nezodpovědné rozhodnutí.“ V tomto případě je třeba, abyste dítěti řekli, že je nezodpovědné.
Tím oddělíte jejich rozhodnutí od jejich charakteru a dáte jim najevo, že i když udělaly chybu, mohou se v budoucnu poučit a udělat to lépe.“
Chvalte své dítě za to, že je jako vy
Je pochopitelné, že vás potěší, když se vaše dítě věnuje stejnému koníčku nebo projevuje stejné schopnosti jako vy. Nicméně říká, že je lepší nepoužívat jazyk, který „tvrdí, že děti jsou velmi podobné vám“.
Dokonce i jednoduchá poznámka typu „Jé, ty jsi matematický maniak jako já“ může dát najevo, že vaše láska je podmíněna tím, že je vaším prodloužením. Je lepší oslavovat jeho schopnosti a zájmy, aniž byste je spojovali s těmi svými.
Uznávání úspěchu místo práce
„Vyhněte se jazyku, který oslavuje produkt místo procesu,“ říká Scott.
Řekněme, že vaše dítě dostalo z písemky jedničku. Můžete ho pochválit za známku, ale nezapomeňte se zmínit o práci.
Řeknete-li něco jako „Jsem na tebe pyšný, že ses tak pilně učil“, dáte najevo, že oceňujete jak snahu, tak výsledek.